Etablering af offentlig tilgængelig ladestander

Elbil lade faciliteter ved virksomheder, shopping centre, idrætscentre og i det hele taget hvor man alligevel parkerer sin bil mens man er på arbejde, indkøb, osv., er meget populære blandt elbilister.

Samtidig giver det virksomheden/lokationen en mulighed for at tiltrække både kunder og arbejdskraft.

Herunder er nogle overvejelser man som virksomhed bør gøre inden man vælger løsning, det er ikke nødvendigvis den billigste model der tilbyder den bedste service for alle elbilister – pas på med abonnement baserede løsninger, de er sjældent attraktive for elbilister uden abonnement..

Veje til en veludbygget ladeinfrastruktur

Dette er titlen på Delrapport 2 fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, også kaldet “Eldrup kommissionen”.

Hvor længe ønsker jeg folk holder ved min butik/virksomhed)?

Er det primære formål at tilbyde medarbejdere elbil ladefaciliteter, så vil det mest optimale for alle parter være en simpel 11kW/22kW type-2 løsning uden tidsbegrænsning, hvor nogle elbiler i dag kan lade op til 120 km pr. time, mens andre kun får ca. 10-15 km. Ladehastighed bestemmes af “svageste” led i kæden, lige fra el udtag til bilens batteri.

Er formålet i stedet tænkt som en service overfor kunder, så skal man ind i overvejelserne om hvor længe kunder normalt bruger på at handle hos dig. Vha. simpel tidsbegrænset parkering, kan du samtidig sikre et flow, således ladefaciliteterne forbliver et aktiv for din forretning og ikke blot en “langtidsparkerings plads” for beboere i området.

Pris for etablering af elbil ladefaciliteter følger ladehastighed, altså jo flere kW jo dyrere at etablere.

Hvilke p-pladser skal jeg opgradere til elbil lade pladser?

Generelt er elbilister ikke mere handicappede end befolkningen som helhed, derfor er der ingen grund til at det absolut skal være ved pladserne tættes på hovedindgangen der etableres elbil lade faciliteter.

Vores klare anbefaling er i stedet at etablere elbil lade faciliteter på de mindst attraktive pladser – elbilister går gerne lidt længere og samtidig reduceres risikoen for at andre biler uden behov for opladning blokkerer elbil lade faciliteterne.

Dog skal man samtidig være opmærksom på, at nedgravning af kabler og efterfølgende reetablering af belægning kan være ret bekosteligt.

Skiltning

Alle der bruger tid og penge på at etablere elbil lade faciliteter ønsker naturligvis at disse benyttes så meget som muligt. Derfor er det vigtigt via skiltning at gøre opmærksom på formålet med netop denne plads.

Der er både gode og dårlige eksempler på skiltning, men vores anbefaling er noget i retning af dette, hvor der tydeligt gøres opmærksom på, at pladsen er forbeholdt ladende elbiler – uden denne tekst kan en elbil desværre parkere lovligt på pladsen uden at være tilkoblet ladefaciliteten.

Skiltet kan udvides med ønsket tidsbegrænsning for at sikre flow

Betaling for opladning

Som elbilister har vi intet imod at betale for den strøm der hældes på bilen, blot prisen er rimelig og at betaling foretages på en simpel måde.

I bund og grund kan ladeløsninger opdeles i 2 kategorier plus Clever:

Åben ladeinfrastruktur med adgang for alle og direkte betaling til tydeligt skiltede priser pr. kWh, der typisk følger spot og tarif priser time for time.

Abonnements løsninger, hvor pris pr. kWh kan være billigere for elbilister med abonnement.

Og endelig, så er der ladeoperatøren Clever der går helt sine egne veje, med bundling af opladning ude og hjemme til uigennemskuelige priser, som ingen kender på købstidspunktet. Ud over abonnement, så er Clever sovset ind i en masse begreber som f.eks. energitillæg, tilbagebetaling, Clever Mini, Clever Power og Intelligent opladning.

I det åbne marked, er priser og tilgængelighed ens for alle.

Det er et kæmpe plus, når der meget tydeligt skiltes med pris for at benytte ladefaciliteten.

Prisen for opladning kan fastsættes ud fra hvor mange kWh der fyldes på bilen, eller ud fra hvor længe bilen holder ved opladeren – eller måske som en kombination af de to muligheder, hvilket kan bidrage til at biler ikke holder længere end nødvendigt på denne ladeplads.

Som FDM og Clever udtrykker det i denne artikel, så er der forskel på en ladeplads og en p-plads.